سئو و بازاریابی دیجیتال

سئو، سئو سایت، آموزش سئو

سئو و بازاریابی دیجیتال

سئو، سئو سایت، آموزش سئو

پیوندهای روزانه
پیوندها

۱۸ مطلب در شهریور ۱۴۰۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

پمپ‌های آب از اهمیت چشمگیری برخوردار هستند و این اهمیت بر کسی پوشیده نیست. این وسایل اساسی به تأمین آب برای مصارف مختلف از جمله کشاورزی، صنعتی و خانگی کمک می‌کنند. در ایران نیز، تولید پمپ‌های آب به یکی از صنایع پیشرو تبدیل شده است؛ اما موفق‌ترین تولید کننده پمپ آب ایرانی کدام است؟ به دنیای پمپ‌های آب باکیفیت و مطابق با استانداردهای بین‌المللی خوش آمدید! اگر به دنبال پمپ‌هایی هستید که عملکرد بی‌نظیری داشته باشند و خدمات پس از فروش عالی نیز ارائه دهند، شرکت صنایع پمپ ارس گزینه مناسبی برای شما است. این شرکت با تاریخچه‌ای برجسته و محصولات باکیفیت، به یکی از برترین تولید کننده‌های پمپ آب ایرانی تبدیل شده است. صنایع پمپ ارس همان برندی است که به دنبالش می‌گردید. برای اثبات این ادعا و به‌منظور معرفی و بررسی این شرکت برجسته، با ما همراه باشید.

  • علی ابراهیمی
  • ۰
  • ۰

Sony A7 III - تعمیرگاه مرکزی ایده‌آل دوربین

سونی مجموعه ای از دوربین های بدون آینه فول فریم را تولید می کند که مورد علاقه ولاگرها، علاقه مندان و حرفه ای ها هستند. به نظر می رسد این روزها تمام انرژی سونی صرف این مدل دوربین ها می‌شود و اینجاست که هیجان انگیزترین دوربین ها را خواهید یافت.

  • علی ابراهیمی
  • ۰
  • ۰

علاقمندان دنیای اسمارت فون ها و گوشی هایی که در داخل خود جک هدفون 3.5 متری گنجانده شده است، بی شک اکثر آنها دارای هدفون هایی هستند که بصورت روزمره از آنها استفاده می کنند. با این حال شرکت های مختلفی در این زمینه حضور دارند که با ساخت هدفون های مختلف متناسب با نیاز کاربران این نیاز را بر طرف می کنند.

گران قیمت ترین هدفون دنیا

شرکت های بزرگ و شناخته شده ای وجود دارند که این روزها از محبوبیت زیادی برخوردار هستند و هدفون های هوشمند و دقیقی را تولید می کنند و آنها را به قیمت های مناسب 500 الی 2500 دلار برای کاربران و علاقمندان به دنیای هدفون ها فراهم می کنند. این هدفون ها واقعا بی نظیر هستند و استفاده از آن می تواند تمایل استفاده شما از هدفون ها را چند برابر کند.

  • علی ابراهیمی
  • ۰
  • ۰

پمپ اب خانگی

در شبکه‌های آبرسانی شهری، روستایی و صنعتی، ممکن است فشار آب ورودی به ساختمان‌ها، مجتمع‌های مسکونی، اداری و تجاری برای تأمین آب مصرفی در طبقات بالایی کافی نباشد. در چنین مواقعی، از پمپ اب خانگی برای تقویت فشار آب استفاده می‌شود. این پمپ‌ها توانایی افزایش فشار آب و تأمین آبدهی مناسب در نقاط دورتر از منبع آب را دارند. استفاده از پمپ آب خانگی علاوه بر تقویت فشار آب، مزایای دیگری نیز دارد. یکی از مهم‌ترین مزایا، صرفه‌جویی در مصرف آب است. با افزایش فشار آب و بهبود روند آبدهی، مصرف آب در طبقات بالایی بهبود یافته و از تلف شدن آب جلوگیری می‌شود. این موضوع به کاهش هزینه‌های مرتبط با مصرف آب کمک می‌کند.

پمپ‌های اب خانگی به‌صورت معمول در مجتمع‌های مسکونی و تجاری کوچک یا متوسط نصب می‌شوند و به‌عنوان یک راهکار کارآمد برای مشکلات فشار آب مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پمپ‌ها با توجه به نیاز مشتری و مشخصات ساختمان نصب می‌شوند تا فشار و آبدهی مناسب را فراهم کنند. از این رو، استفاده از پمپ‌های آب خانگی می‌تواند به افزایش بهره‌وری و راندمان در مصرف آب کمک کند.

  • علی ابراهیمی
  • ۰
  • ۰

پلاسما حالت چهارم ماده است، یعنی اگر به ماده در حالت گاز گرما داده شود، اتم‌های سازنده گاز از مدار خود خارج شده و به راحتی جریان برق را از خود عبور می‌دهند. در حال حاضر هم یکی از تکنولوژی‌های تلویزیون در بازار تلویزیون‌های پلاسما هستند.  این اسم هم به دلیل وجود گاز پلاسما در پنل این نوع تلویزیون روی آن‌ها گذاشته شده است.

ما در ادامه قصد داریم اطلاعتی درباره این نوع از تلویزیون‌های موجود در بازار به شما بدهیم. به همین جهت در ادامه به بیان پرسش‌هایی در ارتباط با این نوع تلویزیون‌ها و بیان جواب آن‌ها خواهیم پرداخت. برای اطلاع از آنان می‌توانید ما را در ادامه همراهی کنید.

  • علی ابراهیمی
  • ۰
  • ۰

امروزه دنیای زبان های خارجی و روش های یادگیری آن ها با تحولات بسیاری همراه شده و شیوه های زیادی برای یادگیری و تقویت زبان ابداع شده‌اند. اما با وجود این پیشرفت ها همچنان کتب آموزش زبان بسیار محبوب هستند و افراد زیادی بر این باورند که فراگیری زبان از طریق کتاب ها می تواند از سایر روش ها مثمر ثمر تر باشد. به همین دلیل قصد داریم تا در این مطلب جهت جلوگیری از سردرگمی شما در دنیای زبان، برخی از مهمترین ویژگی های یک کتاب آموزش زبان خوب را بیان کنیم.

  • علی ابراهیمی
  • ۰
  • ۰

چیزهای مهم و بزرگی که زنان مخترع آنها بوده اند و شما نمی دانستید

وقتی در مورد مخترعان بزرگ سوال میشود، ممکن است شما با الکساندر گراهام بل، لئوناردو داوینچی و ادیسون شروع کنید و هیچ اسمی از lovelace یا. Cochran نبرید و شاید هرگز در مورد آن ها نشنیده باشید اما آن ها در حال حاضر دو تن از مخترعین زن هستند با سابقه ای فراتر از موضوعات و تازه های علمی.

12 چیز مهم که زنان مخترع آنها بودند

1.برنامه نویسی کامپیوتر

ایدا لاولس، متولد 1815 دختر شاعر لورل بایرن بود، اما مشوق او در دنبال کردن ریاضیات مادرش بود. وقتی 17 سالش بود با چارلز بابی ،پدر علم کامپیوتر، دست دوستی داد. زمانیکه وی مقاله ای فرانسوی را برای استادش ترجمه میکرد یادداشت هایی را به ان اضافه کرد که سه برابر مقاله ی اصلی بود. کارش در زمینه ی کد گذاری کامپیوتر جهت استفاده از حروف و اعداد در سال 1843 منتشر شد و او را اولین زن برنامه نویس تاریخ ساخت.

 

چیزهایی مهمی که زنان مخترع بودند

 2.برف پاکن های شیشه ی جلوی اتوموبیل:

مری اندرسن حین گردش در الابامای نیویورک سیتی متوجه شد که راننده ی تراموا در حین بارش برف بخوبی قادر به دیدن نیست و رانندگان درین مواقع ناچار به باز کردن پنجره بودند که موجب ورود برف و باران به داخل اتوموبیل میشد. بعنوان راه حل او اهرمی را طراحی کرد که بازوهای چوبی و لاستیکی داشت. با کشیده شدن این اهرم برف و باران به بیرون رانده میشد. این اختراع به ثبت رسید اما به گفته ی وی اختراع سال 1903 گیج کننده و غیر کاربردی بوده و هرگز از طراحی اش سوده نبرده است

.

 پاکن های شیشه جلو ماشین ها جز یکی از اختراع های زنان 

 3.چراغ های راهنما:

گرچه فلورانس لارنس،متولد کانادا، اولین ستاره ی زن در فیلم ها شناخته میشود.اما کمک های او به دنیا ورای پرده ی سینماست.او از طرفداران پروپاقرص اتوموبیل بود . اولین چراغ راهنما ، که با فشار دکمه ای اهرم هایی که روی سپر اتوموبیل بودند بالا و پایین میشدند، و نیز چراغ ترمز از اختراعات اوست. گرچه او هیچ گاه این اختراعش را ثبت نکرد.

4. مونو پولی :

الیزابت مگی متولد 1866 با مطالعه ی کتاب هنری جرج در سال 1879 بنام "فقر و توسعه" تحت تاثیر قرار گرفت. درین کتاب ذکر میشود که زمین داران میبایستی مالیات بیشتری پرداخت کنند و فقط زمین باید مالیات گذاری شود. مگی برای اثبات اینکه سرمایه داری لجام گسیخته فقیر را فقیر تر و غنی را غنی تر میکند ، در سال 1904 بازی کامپیوتری بنام لند لرد گیم را طراحی کرد. درین بازی بازیکنان دو انتخاب داشتند یکی اینکه وقتی کسی پول در میاورد دیگران هم جایزه بگیرند و در انتخاب دیگر هدف صرفا از میدان به در کردن دیگر بازیکنان بود.

او امیدوار بود که در حین بازی روشن شود که بهترین گزینه غیر انحصاری بودن است. مردی بیکار به نان چالز ایده ی او را دزدید و به برادران پارکر فروخت و و ازین راه میلیون ها دلار بدست اورد. الیزابت چارلز را متهم به سرقت کرد اما تنها 500 دلار بعنوان غرامت دریافت کرد.

 

5.ماشین ظرفشویی:

ژوزفین دختر بزرگ یک مخترع متمدن و مهندس و اهل رومانی بود خدمتکاران او ،به طور مستمر ظرف میشستند، بنابرین او تصمیم گرفت راهی برای بهبود شرایط پیدا کند.او یک ماشین ظرفشویی در الونک پشت خانه ساخت و در سال 1866 ثبت ان را دریافت کرد. سپس موفق به تاسیس شرکتی جهت تولید ماشین هایی شد که در ابتدا به رستوران ها و هتل ها فروخته میشدند تا خانه ها.

 ماشین ظرفشویی از دیگر اختراعات زنان

 6.شیشه های نامرئی:

بدون پوششی مخصوص آن طرف شیشه قابل رویت نیست زیرا باعث نور خیره کننده ای میشود. کاترین بلوژت در سال 1926 اولین زنی بود که موفق به اخذ دکترای فیزیک از دانشگاه کمبریج شد. زمانیکه بعنوان محقق در جنرال الکتریک کارد میکرد ، پی برد که ساخت لایه ای نازک از فیلم روی شیشه باعث حذف نور خیره کننده از روی شیشه میشود. در سال 1938 او ثبت شیشه ی نامرئی را دریافت کرد.

 7.سیستم ایمنی خانه:

ماری ون در سال 1960 بعنوان پرستار در امور خانه با شوهرش که تکنسین برق بود، اختلاف نظراتی داشت زیرا موقع ترک خانه از خالی بودن ان احساس خوبی نداشت و سرانجام موفق به جلب حمایت شوهرش در ایجاد یک سیستم امنیتی شد آنها با کمک یکدیگر سیستمی را به ثبت رساندند که در آن یک دوربین قادر به اسکن کردن اطراف خانه و ارسال یک فیلم زنده به تلویزیون در داخل خانه بود بعلاوه یک وسیله ی صوتی دو طرفه اجازه ی صحبت صاحب خانه با بیرون را میداد. این سیستم همچنین قادر به باز کردن در بود و قابلیت ارسال علامت خطر به افسر پلیس را داشت.

 8.کیسه های کاغذی ته صاف:

اولین کیسه های کاغذ شبیه مخروط بودند و صاف نمی ایستادند. مخترع مارگارت نایت ماشینی را طراحی کرد که میتوانست کیسه های کاغذی را تا کند. اما شخصی بنام چارلز ان را به سرقت برد و بدون اجازه مارگارت به ثبت رساند.

 

9.مدل های دی ان ای:

کشف ساختار مارپیچ دوبل در دی ان ای به واتسون و فرانسیس نسبت داده میشود .اما در واقع یک زن بود که راه را برای این یافته ها هموار کرد ، دکتر رزالین فرانکلین ماشینی را طراحی کرد که قادر به عکس برداری از ساختار دی ان ای بود و عکس ان در سال 1952 بدست آمد اما متاسفانه همکار او موریس عکس را به کریک و واتسون نشان داد و کار ان ها در سال 1953 منتشر شد. رزالین در سال 1958 بدلیل سرطان تخمدان درگذشت؛ قبل ازینکه واتسون و گریک در سال 1962 برنده ی جایزه ی نوبل شوند.

 10. کاغذ های تصفیه کننده ی قهوه :

در اوایل سال 1900 قهوه سازی وجود نداشت، بنابرین بسادگی با ریختن آب داغ روی پوششی کیسه ای قهوه درست میشد و رسوبات ان در فنجان ته نشین میشد جهت ارتقا کیفیت قهوه، خانم خاندار المانی،ملتیا، سوراخ هایی در توری ایجاد کرد و سپس یک ورقه کاغذ خشک کن از دفترچه ی پسرش روی ان قرار داد وقتیکه اب داغ را ریخت تصادفا متوجه یک سیستم شد که توسط ان نه تنها رسوبات خارج از فنجان بود بلکه قهوه سریع تر دم میکشید بلکه طعم بهتری پیدا میکرد. در سال 1908 او شرکت خود را ایجاد کرد. وی اکنون فروشنده ی قهوه، فیلتر ها، قهوه ساز ها و... است.

 اختراع کاغذ های تصفیه کننده قهوه 

 11.سرنگ های قابل استفاده با یک دست:

دو مرد مخترع چالرز گابریل و الکساندر وود از فرانسه بطور جدا اولین سرنگ های باسوزن ظریف قابل استفاده برای انسان را ساختند ، در سال 1850 سرنگ های اولیه نیاز به دو دست داشتند. بی این مفهوم که بیمار نمیتوانست خودش تزریق را انجام بدهد. در سال 1899 لولیتا اولین سرنگی را ثبت کرد که توسط آن ،بیماران قادر بودند بطور ایمن دارو را با یک دست در محل ثابت کرده و در عضله تزریق کنند.

 12. پیتزای یخ زده:

دختر ایتالیایی مهاجر بنام زو در منیا پولیس قصد تاسیس یک فروشگاه پیتزا را داشت او بانک را متقاعد کرد که در ازای پختن پیتزا برای ان ها به او وام پرداخت کند. او و همسرش موفق به افتتاح فروشگاه شدند و در سال 1950 رستورانشان را گسترش دادند و تولید پیتزای فریز شده را آغاز کردند پیتزایی که مشتریان در منزل خودشان قادر به تهیه ی ان بودند تا سال 1962 انها تولید کننده ی انبوه این محصولات بودند. او بعدها کار خود را به پیلس بری فروخت و اولین رییس زن یک شرکت تعاونی شد. او درین کمپانی دستور پخت خود را ارتقا داد و شرکتی را درسال 1979 به ثبت رساند.

  • علی ابراهیمی
  • ۰
  • ۰

هر آنچه که باید درباره فناوری دالبی اتموس بدانید

دالبی اتموس چیست؟

 

 

دالبی اتموس یک فناوری نوین و نوپا است که ویژه سیستم های صوتی، تلویزیون و تلفن همراه طراحی شده است. فناوری دالبی اتموس نوعی فرمت صوتی فراگیر پیشرفته به شمار می رود. این فناوری مشمول ابر داده هایی است که به همراه تجهیزات صوتی در راستای سازگاری با بلندگو هایی که به تولید صداهای خاص می پردازند، کاربرد دارد

کیفیت صدا نقش چشمگیری در جذاب جلوه دادن یک فیلم و جذب مخاطب دارد. صدای فراگیر که با عنوان صدای دالبی و سراند نیز نشاخته می شود، با پخش صدا در جهت های مختلف اعم از راست، چپ، جلو و عقب سبب طنین انداز شدن صدای فراگیر سه بعدی می گردد

ابر داده دالبی اتموس، با بالا قرار دادن اطلاعاتی در مورد صدا منجر به شکل گیری یک صدای فراگیر و 360 درجه می شود. علاوه بر این، در طول تماشای فیلم های هیجان انگیز و اجرا بازی های مختلف، صدا را با جزئیات و به صورت عمیق منتشر می سازد

دالبی اتموس عمل پخش صدای غنی را به وسیله دو نوع صدای فراگیر اعم از Dolby TreuHD و Dolby Digital Plus تکمیل می کند

Dolby Digital Plus نوعی فرمت پهنای باند فشرده محسوب می شود که در دنیای کنونی تحت پشیبانی طیف گسترده ای از دستگاه ها نظیر تلفن های هوشمند، لپ تاپ، تلویزیون و تبلت قرار دارد

Dolby TreuHD، برخلاف دالبی دیجیتال پلاس، نوعی پهنای باند فشرده نشده است که در دیسک های بلوری مشهود می باشد

با تلفیقی از فناوری های Dolby TreuHD، Dolby Digital Plus و دالبی اتموس برترین صدای فراگیر به ارمغان می آید

سیستم دالبی قادر است صدا را به گونه ای پخش نماید که شنونده منبع صدا را در فاصله ای نزدیک یا دور تصور کند. در حقیقت فناوری دالبی با اسیپکر هایی که صدا را به سمت بالا ارتعاش می دهد یا اسپیکر هایی که در داخل سقف تعبیه می شوند، بعد تازه ای را به صدا اضافه می کند و سبب عمیق شدن صدا می گردد

دالبی اتموس؛ از گذشته تا کنون 

دالبی اتموس به وسیله یک شرکت آمریکایی به نام دالبی طراحی شده است. این شرکت در عرصه تولید فناوری های صوتی و تصویری مشغول فعالیت است

شرکت دالبی فناوری های گسترده ای را در عرصه های متمایز طراحی کرده است. پرکاربرد ترین فناوری هایی که تو.سط شرکت دالبی گسترش یافته اند شامل Dolby Audio، Dolby Atmos، Dolby Vision، Dolby Voice و  Dolby Cinema می شود

علاوه بر این، شرکت دالبی هدفون هایی را بر اساس فناوری دالبی اتموس طراحی کرده است که به کاربر قابلیت دریافت صداهای فراگیر و هیجان انگیز را ارائه می دهد

تولید کننده فناوری دالبی اتموس، دالبی ری می باشد. نخستین فیلمی که با صدای دالبی اتموس نمایش داده شده است، به انیمیشن Brave در سال 2012 داخل سالن تئاتر دالبی واقع در لس آنجلس آمریکا اختصاص دارد

بهتر است بدانید در داخل سایت رسمی دالبی لیست بازی و فیلم هایی که به وسیله ی فناوری دالبی اتنموس پشتیبانی می شوند، قید شده است. علاوه بر این، نخستین تلفن های هوشمند حاوی فناوری دالبی اتموس، در سال 2017 منتشر شده اند

کاربرد دالبی اتموس

سیستم های خانگی 

سیستم های خانگی دالبی اتموس از 9 الی 11 اسپیکر بهره مند هستند. در این قبیل سیستم ها کانال های صدا در اسپیکر های متعدد تفکیک می گردد و صدا به صورت کاملا فراگیر پخش می شود

در راستای تهیه سیستم خانگی دالبی اتموس دو راه حل وجود دارد. راه حل اول خریداری یک سیستم صوتی مجهز به فناوری دالبی اتموس است و راه حل دوم، به تهیه دستگاه گیرنده AV سیستم، اسپیکر و ساب اختصاص دارد. در راه حل دوم، نحوه قرار گیری و تعداد اسپیکر های دالبی اتموس به صورت دلخواه معین می گردد

سینما 

از آنجایی که در سالن سینما اسپیکر های گسترده ای سبب شکل گیری سیستم صدای فراگیر می شوند، دالبی اتموس حقیقی در سالن های سینما محسوس است. بی شک با احاطه صدای سه بعدی در مخیله ذهن حضور در فضای فیلم اوج می گیرد

 

بعضی از سیستم های دالبی اتموس موجود در سینما متشکل از 64 و 128 کانال هستند و دارای زاویه و جهات مختلف می باشند. این قبیل سیستم ها اسپیکر های متعددی بالغ بر 64 عدد در فضای سقف و فضای بالای سالن در بخش جلو، عقب، راست و چپ تعبیه می شوند.

در مواردی نیز در سینماهای پیشرفته برای فراگیری بهتر صدا به صورت کریستالی و شفاف، تعدادی اسپیکر در بخش داخلی پرده قرار می گیرد. لذا در اقصی نقاط سالن جزئیات صوتی فیلم اعم از صدای نفس کشیدن، پر زدن پرنده و جویدن غذا به صراحت به گوش تماشاگران می رسد

  • علی ابراهیمی
  • ۰
  • ۰

تلویزیون الکترومکانیکی که توسط جان لوگی برد اختراع شد، در نهایت توسط ولادیمیر زورکین و فیلو فارنزورث به یک تلویزیون کاملاً الکترونیکی تکامل یافت. پیشرفت‌های چشم‌گیر جان لوگی برد در توسعه فناوری پخش برنامه‌های تلویزیونی و سینمایی رنگی، به وی جایگاه ویژه‌ای در تاریخ تکامل تلویزیون اختصاص داده است. این مختصر داستان اختراع تلویزیون و مخترعین تلویزیون بود.

تکنولوژی تلویزیون، یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای تاریخ علم و فناوری است که به ارتباط بصری و انتقال تصاویر در فاصله دور پرداخته‌است. این اختراع برای جامعهٔ جهانی به ابزاری بی‌نظیر برای اطلاع‌رسانی، سرگرمی و ارتباطات تبدیل شده است. در این مطلب، به بررسی ریشه‌ها، ابتکارات و مخترعانی که به ایجاد و توسعهٔ این فناوری مهم کمک کردند، خواهیم پرداخت.

از زمانی که انسان به تلاش برای انتقال تصاویر و اطلاعات از یک مکان به مکان دیگر پرداخت، مسیری پیچیده پیش روی او قرار داشت. اما با گذر زمان و پیشرفت علم و فناوری، شکل‌گیری تکنولوژی تلویزیون به یک انقلاب در ارتباطات تبدیل شد.

از نخستین تلاش‌های جیووانی کازلی، دانشمند ایتالیایی در قرن نوزدهم، تا ابتکارات جان بیرد، پژوهشگر اسکاتلندی در قرن بیستم، تلاش‌ها برای ساخت و توسعه تلویزیون از راهی پر از چالش‌ها و دشواری‌ها گذشت. این افراد به طور خلاقانه با استفاده از علم و ابزارهای زمان خود، به ایجاد یک فناوری نوین پرداختند که اکنون بخشی جدا ناپذیر از زندگی ما شده است.


 

مخترع تلویزیون چه کسی بود؟

مخترع تلویزیون به طور گسترده‌ای به چند نفر ارتباط داده می‌شود:ویلیام کراکیت مورس و فیلو فارنز و جان لوگی بِرد.

ویلیام کراکیت مورس، که به‌طور اصولی به عنوان مخترع تلگراف مورس شناخته می‌شود، در دهه 1830 به اختراع ایدهٔ تلویزیون پیش پرداخت. او تئوری‌هایی برای انتقال تصاویر از طریق سیم بررسی کرده بود، اما این ایده در آن زمان به اجرا درآمد.

فیلو فارنز، مخترع ایتالیایی، به‌عنوان پیشوای توسعه و ارتقاء تکنولوژی تلویزیون به‌شمار می‌آید. او از دهه 1920 به تجارب خود در زمینه انتقال تصاویر از طریق امواج رادیویی در ایتالیا و بریتانیا می‌پرداخت. در سال 1927، وی تصاویر حرکتی اولین باره از معرض ملی ایتالیا را منتشر کرد.

جان لوگی بِرد نیز به عنوان یکی از مخترعان مهم تلویزیون شناخته می‌شود. وی در دهه 1920 و 1930 در ایالات متحده به توسعه تکنولوژی تلویزیون پرداخت و به اختراع تلویزیونی با کیفیت بالا دست یافت.

در نتیجه، مخترعان مختلف در طول زمان و به تدریج به پیشرفت تکنولوژی تلویزیون کمک کرده‌اند، اما فیلو فارنز به‌طور گسترده‌تر به عنوان مخترع مدرن تلویزیون تلقی می‌شود.

جان لوگی برد که بود که اصلی ترین مخترع تلویزیون نام دارد؟

جان لوگی برد (John Logie Baird)، مخترع و مهندس اسکاتلندی بود که نقش بسیار مهمی در توسعه و پیشرفت تکنولوژی تلویزیون داشت. وی در تاریخ 13 اوت 1888 متولد شد و در تاریخ 14 ژوئن 1946 درگذشت. برد به عنوان یکی از مخترعان اصلی تلویزیون به شمار می‌آید و اولین نمونه‌های تلویزیون عملی را ایجاد کرد.

در سال‌های ابتدایی دهه 1920، جان لوگی برد به تحقیق و تجربیات خود در زمینه تلویزیون پرداخت. او با استفاده از امواج رادیویی و پیکسل‌های مکانیکی توانست تصاویر حرکتی را منتقل کند. در سال 1925، او نخستین نمونه تلویزیون را معرفی کرد که به نام "تله‌ویزین" (Televisor) شناخته می‌شد. این دستگاه، تصاویر ساده با کیفیت پایین را نمایش می‌داد و اولین تصاویر حرکتی نیز از طریق آن به نمایش درآمد.

در سال 1926، جان لوگی برد به موفقیت‌های بیشتری در توسعه تلویزیون دست یافت و توانست تصاویر رنگی را نیز انتقال دهد. او همچنین در سال‌های بعدی به تجربیات خود ادامه داده و در راستای بهبود کیفیت و قابلیت‌های تلویزیون پیشرفت کرد.

از آثار برجسته‌ی جان لوگی برد، معرفی اولین تلویزیون عملی، توسعه فناوری تلویزیون به صورت یک صنعت مستقل، و ارتقاء تکنولوژی‌های مرتبط با تصویربرداری می‌توان اشاره کرد. وی به طور گسترده‌ای به عنوان یکی از پیشوایان تلویزیون و یکی از مهمترین مخترعان این حوزه شناخته می‌شود.

جیووانی کازلی جزو مخترعان تلویزیون نبود؟

جیووانی کازلی نیز یکی از مهمترین مخترعان در تاریخ تلویزیون به‌شمار می‌آید. او مخترع اهل ایتالیا بود و به توسعه تکنولوژی تلویزیون کمک بزرگی کرد. در سال‌های پایانی دهه 1920، جیووانی کازلی مدلی از تلویزیون را به نام "تلوویزوره" (Televisione) ارائه داد. او از فناوری نیکلودئونیوم فسفات استفاده کرد تا تصاویر را از طریق یک پیشرانه الکترونی تولید کند.

در نتیجه، جیووانی کازلی نیز یکی از مهمترین مخترعان در تاریخ توسعه تکنولوژی تلویزیون به‌شمار می‌آید و نقش مهمی در پیشرفت این فناوری داشته است.

از ابتدای تلاش‌های موفق در ساخت تلویزیون، نام "جیووانی کازلی"، دانشمند ایتالیایی، برمی‌آید که در سال 1862 موفق به طراحی و ساخت یک دستگاه شده بود که با استفاده از سیستم تلگراف، توانایی ارسال نقوش و تصاویر ساده را داشت. این دستگاه در طول سال‌ها به ساختار نهایی برای انتقال تصاویر دست یافت.

اما اولین فردی که به‌طور عملی یک نمونه ابتدایی از تلویزیون را ایجاد کرد، "جان لوگی برد"، پژوهشگر اسکاتلندی بود. وی با استفاده از ابزار و تجهیزات ابتدایی، در سال 1922 دستگاهی را تولید کرد که برای اولین بار انتقال تصاویر را ممکن ساخت، حتی اگر در مراحل اولیه فقط توانایی انتقال یک تصویر از یک اتاق به اتاق دیگر در همان ساختمان را داشت. تلاش‌های پی‌درپی جان ادامه یافت و در نهایت در تاریخ 17 آوریل 1926، او توانست اولین تصویر تلویزیونی را به نمایش بگذارد.

  • علی ابراهیمی
  • ۰
  • ۰

ستاره‌شناس‌ها تاکنون سیاره‌هایی به اندازه‌ی دو برابر مشتری و ده برابر سنگین‌تر از آن را کشف کرده‌اند، اما محدودیتی برای ابعاد سیاره وجود دارد.

ستاره‌شناس‌ها برای اولین بار در حدود سه دهه پیش، اولین سیاره‌ی فراخورشیدی را کشف کردند و از آن زمان تاکنون تعداد زیادی سیاره‌ی فراخورشیدی در ابعاد و جرم‌های مختلف به این مجموعه اضافه شده‌اند؛ اما سیاره‌ها چقدر می‌توانند بزرگ باشند و بزرگ‌ترین سیاره‌ی شناخته‌شده کدام است؟

پیش از سال ۱۹۹۲ و کشف اولین سیاره‌ی فراخورشیدی، غول گازی مشتری با قطر ۱۱ برابر زمین، عنوان بزرگ‌ترین سیاره‌ی شناخته‌شده را داشت؛ اما مشتری در مقایسه با برخی سیاره‌های فراخورشیدی بسیار کوچک است.

دو مقیاس برای تعیین اندازه‌ی یک سیاره وجود دارند: قطر(دو برابر شعاع) و جرم سیاره. بر اساس معیار اول، بزرگ‌ترین سیاره‌های فراخورشیدی دارای شعاعی دو برابر مشتری هستند. این اجرام عجیب همچنین در فاصله‌ی بسیار نزدیک از ستاره‌ی میزبان خود قرار دارند.

قطر سیاره و جرم آن با یکدیگر در ارتباط هستند، بااین‌حال این رابطه همیشه مستقیم نیست. دلیل این مسئله هم تغییر چگالی سیاره‌ها است به گونه‌ای که غول‌های گازی کم‌جرم می‌توانند تا ابعادی بسیار بیشتر از سیاره‌های فراخورشیدی سنگین‌تر رشد کنند.

برای مثال، غول گازی HAT-P-67 b که دارای شعاعی دو برابر مشتری است، بزرگ‌ترین سیاره‌ی شناخته‌شده از لحاظ قطر به شمار می‌رود. با این‌حال این سیاره که در فاصله‌ی ۱۲۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد، چگالی بسیار پائینی دارد و جرم آن‌ تنها به یک سوم جرم مشتری می‌رسد.

سیاره‌ی WASP-17b هم دو برابر مشتری قطر دارد. رتبه‌ی دوم به KELT-9b تعلق دارد که شعاع آن ۱٫۸۴ برابر سیاره‌ی مشتری است. اغلب سیاره‌های سنگی هرگز نمی‌توانند به اندازه‌ی سیاره‌های ابرمشتری برسند. بزرگ‌ترین سیاره‌های سنگی که اصطلاحاً «ابرزمین» نامیده می‌شوند، دو برابر زمین هستند. در مقابل، سیاره‌ی Wasb 17b تقریبا ۲۲ برابر زمین است.

گرچه سیاره‌های سنگی چگال‌تر از غول‌های گازی هستند باز هم نمی‌توانند به سنگینی آن‌ها باشند؛ زیرا سیاره‌های سنگی با رشد بیشتر گاز، یخ و آب بیشتری را به دور خود انباشته می‌کنند و همین مسئله باعث می‌شود به‌تدریج به غول‌های گازی با هسته‌های سنگی تبدیل شوند.

سنگین‌ترین سیاره‌ها ۱۳ برابر مشتری جرم دارند. از این گروه می‌توان به غول گازی HD 39091 b در فاصله‌ی ۶۰ سال نوری از زمین اشاره کرد که دارای جرمی بالغ بر ۱۲٫۳ برابر جرم سیاره‌ی مشتری است.

یک سیاره چقدر می‌تواند بزرگ شود؟

بعید است سیاره‌هایی بزرگ‌تر از سیاره‌های ابرمشتری کشف شوند، زیرا اگر اندازه و جرم سیاره‌ای از حد مشخصی عبور کند، در گروه کوتوله‌ی قهوه‌ای دسته‌بندی خواهد شد. کوتوله‌های قهوه‌ای که اغلب ستاره‌های ناکام هم نامیده می‌شوند، سنگین‌تری از ابرمشتری‌ها هستند، اما جرم آن‌ها برای همجوشی هیدروژنی معمولی در هسته کافی نیست. با این‌حال چیزی درون قلب این ستاره‌ها می‌سوزد.

تفاوت عمده‌ی کوتوله‌های قهوه‌ای و سیاره‌ها در جرم و هم‌جوشی دوتریومی(هیدروژن سنگین) است. یک جرم در صورت داشتن جرم‌های بالا، دارای فشار داخلی و دمای کافی برای سوزاندن بخش زیادی از دوتریوم خود است.

مرز تفکیک بین سیاره‌ها و کوتوله‌های قهوه‌ای در دهه‌ی ۱۹۹۰ تعیین شد. در این زمان کوتوله‌های قهوه‌ای به‌عنوان اجرامی دسته‌بندی شدند که نزدیک به ۵۰ درصد از دوتریوم داخلی خود را سوزانده‌اند. این مرز تفکیک برای محدوده‌ی کرانی ۱۴ برابر جرم مشتری وجود دارد، به طوری که اجرام بالاتر از این حد در گروه سیاره قرار نمی‌گیرند.

سیاره‌هایی مثل HD 39091 و HD 106906 b نزدیک به ۱۳ برابر مشتری جرم دارند و می‌توان ادعا کرد که بزرگ‌ترین سیاره‌های شناخته شده هستند. سنگین‌ترین کوتوله‌ی قهوه‌ای شناخته شده SDSS J0104+1535 در فاصله‌ی ۷۵۰ سال نوری از زمین در لبه‌ی راه شیری قرار دارد. این جرم، ۹۰ برابر سنگین‌تر از مشتری اما شعاع آن بین ۰٫۷ و ۱٫۴ برابر این سیاره است؛ بنابراین شناخته‌شده‌ترین کوتوله‌ی قهوه‌ای احتمالاً کوچک‌تر از بزرگ‌ترین سیاره در منظومه‌ی شمسی ما است.

  • علی ابراهیمی